Pot naprej

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Čuječnost kot modni egocentrizem?

Vzemi si čas zase, pomisli na sebe, pridi v stik s svojimi potrebami, uresniči si svoje želje, ... Takšne in podobne krilatice čedalje pogosteje lučajo v potrošnike pisci reklamnih sloganov, prebiramo pa jih lahko tudi v lahkotnih, pretirano preprostih člankih na temo čuječnosti.

Reklame zraven seveda takoj pristavijo informacijo o izdelku ali storitvi, ki se ga/jo trudijo prodati. Skozi poljudne članke o čuječnosti pa nemalokrat proseva individualistično-hedonistična življenjska filozofija, tako značilna za sodobne zahodne družbe. K dotičnemu tekstualnemu klišeju sodi še fotografija privlačne, zdrave mladenke v meditativni pozi in z nekakšnim (samo)všečno-(samo)zadovoljnim izrazom na obrazu.

Omenjena zahodnjaška konzumeristična filozofija doslej še ni uspela dokazati, da je zmožna človeka resnično pomiriti in osrečiti. Prav ona pa po mojem mnenju čuječnost pretvarja v tako imenovano McČuječnost – poplitveno, izpraznjeno, instantno ter naposled bolj ali manj neučinkovito obliko "čuječnosti". Prav tako ni nobena skrivnost, da je postala čuječnost že leta 2016 v ZDA milijardni posel (Scott, 2017). Čuječnost (ali morda bolj nekaj, kar spominja nanjo) je postala modno tržno blago.

Komercializaciji čuječnosti se bržkone ni mogoče izogniti, lahko pa se izognemo enačenju čuječnosti z egocentrično življenjsko naravnanostjo. Kdor je zares čuječen, vidi precej dlje od svojega popka. Čuječen ni le do sebe, temveč tudi do drugih ljudi in okolice nasploh. Prava čuječnost je nekaj, kar posameznika odpira za druge, namesto da bi ga od drugih izolirala ali ga pogrezala v njegovo lastno sebičnost preko "meditativnega" ukvarjanja le s samim seboj.

Kajpak je jasno, da iz prazne vreče ni mogoče jemati. In prakticiranje čuječnosti je učinkovita pot, da si človek napolni svoje baterije. Toda ko je v vreči dovolj, je smisel v dajanju. Vsebina, ki ostane v vreči, ne koristi nikomur, sčasoma se lahko še pokvari in usmradi. Tisočletne duhovne tradicije, kot sta budizem in krščanstvo, v katerih je čuječnost krepko zasidrana, močno svarijo pred preokupiranostjo posameznika z iluzijami svojega lastnega ega. Eden glavnih namenov teh duhovnih praks ter njihove čuječnosti je prav pomagati človeku, da se čedalje bolj osvobaja zapredenosti v lastni kokon.

Če torej praksa, ki zase trdi, da je čuječnostna, prakticirajočega celo utrjuje v njegovem egocentrizmu, je z njo nekaj narobe. Od resnične čuječnosti je svetlobna leta daleč. Po drugi strani je pristna čuječnost neizmerno dragoceno orodje za osebno rast ter srečo posameznika in skupnosti, kar vedno znova dokazujejo skrbno izvedene znanstvene raziskave. Škoda bi bilo, če teh možnosti ne bi izkoristili v čim večji meri. Zakaj bi s prstom tu in tam lizali smetano s torte, če si lahko privoščimo, da pojemo cel kos... In torto ponudimo še tistim, ki jih imamo radi.

Dr. Mihael Černetič

Viri:
Scott, B. (2017, 1. marec). Why meditation and mindfulness training is one of the best industries for starting a business in 2017. Inc. Pridobljeno od https://www.inc.com/bartie-scott/best-industries-2017-meditation-and-mindfulness-training.html

Ilustracija: Rok Černetič

 

Norost: Delati vedno znova isto stvar in pričakovati drugačne rezultate.

- Albert Einstein



Praktični tečaj za zmanjševanje stresa s čuječnostjo

RAZSTRESI SE!

Program izvajamo v skupinski obliki ali v obliki individualnega coachinga (tudi po metodi učenja na daljavo).

Več informacij o programu

Anketa: Stališča o čuječnosti in duhovnosti
 

ČUJEČNOST: nepresojajoče, sprejemajoče zavedanje svojega doživljanja v sedanjem trenutku (M. Č.)